Siła nie rodzi się w ciszy ani w chaosie – rodzi się w decyzji, by mimo wszystko iść dalej.
Kim jest właściwie trudny klient? Czy zawsze to osoba konfliktowa, roszczeniowa, zamknięta na dialog? Niekoniecznie! Problematycznego klienta rozpoznasz również po: niesłowności, unikaniu realizacji zobowiązań (np. finansowych), stawianiu wygórowanych, nierealnych wymagań, niezdecydowaniu i niezorganizowaniu, które uniemożliwia realizację zlecenia, braku partnerskiego podejścia do relacji biznesowych lub traktowaniu ludzi z góry. W pracy często spotykamy klientów, którzy wydają się być negatywnie nastawieni i niechętni do współpracy. Gdzie w zasadzie leży sedno problemu? W typologii „trudnych klientów” można wyróżnić różną nomenklaturę. Najciekawsza jaką słyszałam to podział klienta na:
Prowadząc szkolenia z tematyki: „Efektywnej obsługi klienta”, dzielę klientów na 4 typy osobowości oparte na modelu DISC- style interpersonalne. Model DISC- to podział osobowości na: D-DOMINANCE – dominujący/energiczny, I-INFLUENCE – wpływowy, wywierający wpływ, S-STEADINESS – stabilny, stały, spokojny i C-COMPLIANCE – proceduralny, perfekcyjny, uporządkowany. Każdy z typów osobowości stanowi około 25% całego społeczeństwa. Kiedy na swojej drodze napotykamy osobę o odmiennym typie osobowości niż nasz, mogą pojawiać się problemy w komunikacji, a w przypadku, gdy dzieje się to w pracy, nazywamy taką osobę „trudnym klientem”.
Jedna z najważniejszych zasad komunikacji interpersonalnej nazywa się „Mapa to nie teren” mówi o tym, że istnieje tyle rzeczywistości, ile jest ludzi na świecie i każda z nich jest prawdziwa. Każdy z nas może mieć inną percepcję rzeczywistości, oczywiście wpływa na nią wiele czynników takich jak: doświadczenie, przekonania i wartości. Zauważmy więc, że każdy z odmiennych typów osobowości inaczej będzie postrzegać otaczającą go rzeczywistość.
W efektywnej komunikacji interpersonalnej chodzi przede wszystkim o umiejętność zmiany swojej rzeczywistości tak, aby sformułowany komunikat był skierowany do naszego odbiorcy i był dla niego zrozumiały. Kiedy nie zmienimy swojej rzeczywistości na rzeczywistość dla nas odmienną będą pojawiały się trudne i konfliktowe sytuacje w kontaktach z klientem.
Sposoby do radzenia sobie z trudnym klientem:
Nie ma trudnych klientów, są tylko trudne i konfliktowane sytuacje z klientem. „Nigdy nie trać cierpliwości, to jest ostatni klucz, który otwiera drzwi” Antoine de Saint-Exupery.
1 MAXIE DISC